جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Fri 3 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
جدیدترین گزارش ها چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۰:۱۴:۰۳

تشریح دستاوردهای پژوهشی و زیست محیطی مناطق نفت‌خیز جنوب
ایران دریلینگ: همزمان با طلیعه سی و ششمین بهار انقلاب اسلامی، دستاوردهای بزرگترین شرکت تولیدکننده نفت خام کشور در فاصله زمانی یک‌ساله (از دهه فجر ۹۲ تا دهه فجر ۹۳) در بخش پژوهش و فناوری و محیط‌زیست تشریح شد. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان رکن اصلی تولید نفت در کشور، با دارا بودن بیش از 50 میدان هیدروکربوری بزرگ و کوچک در محدوده‌ای به وسعت افزون بر 400 هزار کیلومترمربع از استان بوشهر تا شمال خوزستان حدود 83 درصد نفت خام کشور را تولید می‌کند. در این شرکت بزرگ تولیدکننده نفت خام افزون بر توجه به حفظ توان و سقف تولید، انجام پروژه‌های پژوهشی و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی به جدیت دنبال می‌شود. آنچه در پی می‌آید مهمترین سرفصل‌ها و عناوین دستاوردهای این شرکت در حوزه پژوهش و فناوری و زیست محیطی در فاصله دهه فجر ۱۳۹۲ تا دهه فجر ۱۳۹۳است:

تدوین دانش فنی و تولید پنج قلم افزایه‌های سیمان حفاری

دانش فنی و تولید پنج قلم افزایه‌های سیمان حفاری در داخل کشور با حمایت شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب تدوین شد. این پروژه طی قراردادی به ارزش حدود 13 میلیارد ریال ازسوی پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی جهاد دانشگاهی در حال اجراست و تاکنون یکی از این افزایه‌ها ساخته و به تولید انبوه رسیده است. این افزایه‌ها شامل افزایه کنترل‌کننده افت صافاب دوغاب سیمان برای آب شیرین، افزایه کنترل‌کننده افت صافاب دوغاب سیمان در دمای بالا، افزایه دیسپرسانت جهت بهبود خواص ژئولوژی دوغاب سیمان، افزایه ممانعت‌کننده مهاجرت گاز و افزایه سبک‌کننده دوغاب سیمان است.

اجرای پروژه پاکسازی خاک‌های آلوده به مواد نفتی با استفاده از گیاهان

یک پروژه پژوهشی با هدف پاکسازی خاک‌های آلوده به مواد نفتی با استفاده از گیاهان اجرا شد. در این پروژه که با هزینه‌ای افزون بر یک میلیارد و 200 میلیون ریال ازسوی گروهی از کارشناسان این شرکت و دانشگاه جندی شاپور اهواز اجرا شد روش‌های عملی جهت پاکسازی زمین‌های آلوده به مواد نفتی اطراف تاسیسات نفت و گاز مطالعه و بررسی شد. این روش به دلیل پایداری و دوام بیشتر، بهبود شرایط و ساختار خاک و بهبود جنبه‌های زیبا شناختی و داشتن راندمان حذف مناسب آلاینده بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. در این روش با استفاده از نورخورشید و بدون تغییر و آشفتگی در محیط، با هزینه‌ای کمتر از گزینه‌های دیگر تصفیه، آلاینده‌های زیست محیطی حذف می‌شوند.

اجرای طرح آزمایشی پاکسازی خاک‌های آلوده به مواد نفتی با استفاده از پودر میکروبی

طرح آزمایشی پاکسازی خاک‌های آلوده به مواد نفتی در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با استفاده از روش بیولوژیکی (پودر میکروبی) با موفقیت انجام شد. در این روش با همکاری جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی تهران و شرکت پایانه‌های نفتی ایران، خاک‌های آلوده به مواد هیدروکربوری در اطراف کارخانه نمکزدایی شماره 2 اهواز مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج حاکی از عملکرد مثبت مواد یاد شده بوده و موجب کاهش قابل ملاحظه آلودگی شد. روش بیولوژیکی (پودر میکروبی) یکی از روش‌های عملی برای پاکسازی زمین‌های آلوده به مواد نفتی اطراف تاسیسات نفت و گاز و مطابق با استانداردها و معیارهای زیست محیطی است.

دریافت گواهینامه مدیریت سبز اروپا توسط شرکت کارون

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون به دلیل مشارکت در طرح‌ریزی، ساخت و به‌کارگیری مداوم دستگاه فرآورش سیارنفت(MOT)  به مدت 10 سال، موفق به دریافت گواهینامه مدیریت سبز جامعه اروپا شد. طرح به کارگیری دستگاه فرآورش سیار نفت در شرکت کارون در چهاربعد شامل رعایت الزامات زیست محیطی، سودآوری اقتصادی، احترام به حقوق جامعه و استفاده از فناوری‌های جدید و منحصربه‌فرد مورد تقدیر و تایید انجمن مدیریت سبز اروپا قرار گرفته است.

شرکت نفت و گاز مارون در فهرست 5 شرکت برتر دانشی ایران

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون پس از سومین دوره ارزیابی جهانی سازمان دانشی برتر، زیر مجموعه شانزدهمین دوره جایزه جهانیMAKE ، در فهرست 5 شرکت برتر ایران قرار گرفت. این دستاورد بزرگ توسط دبیرخانه جایزه جهانی سازمان دانشی برتر در ایران به این شرکت اعلام شد. شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون یکی از 5 شرکت بهره‌بردار تابع مناطق نفت‌خیزجنوب است که راهبری تولید از میادین مارون، کوپال و شادگان را برعهده دارد. تیم دانشی این شرکت از 32 عضو تشکیل شده که از سوابق تحصیلی، علمی و فنی بالایی برخوردارند.

انتخاب شرکت نفت و گاز کارون به عنوان شرکت برتر حوزه محیط‌زیست

ازسوی شرکت ملی نفت ایران کسب عنوان شرکت برتر و پیشرو در حوزه محیط‌زیست در سطح شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب در سال 1392 به شرکت بهره‌برداری نفت و گاز کارون اختصاص یافت. پس از بازدید گروه اعزامی HSE شرکت ملی نفت ایران از شرکت کارون و بررسی مکانیسم‌های جدید و علمی این شرکت در خصوص سیستم مدیریت زیست محیطی ازجمله گزارش‌های ماهیانه و سالیانه، بررسی گزارشات خوداظهاری سه ماهه توسط آزمایشگاه‌های معتمد محیط‌زیست، شاخص‌های تدوین شده و روند بهبود شاخص‌ها و شناسایی و ارزیابی جنبه‌ها و پیامدهای زیست محیطی در کلیه فرآیندهای ستادی و عملیاتی به عنوان شرکت برتر و پیشرو در بین شرکت‌های بهره‌برداری مناطق نفت‌خیزجنوب معرفی شد.

دستیابی به ترکیب جدید سیمان حفاری چاه‌های نفت در کشور

با حمایت شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب پروژه پژوهشی دستیابی به ترکیب جدید سیمان حفاری چاه‌های نفت با موفقیت انجام شد. در این پروژه با استفاده از پودر کلینکر یکی‌ از تولیدکنندگان سیمان حفاری، سیمان با دانه‌بندی غیریکنواخت جهت دستیابی به استحکام تراکمی بیشتر و کاهش نفوذپذیری سنگ سیمان، تولید و مورد بررسی آزمایشگاهی قرارگرفت و با سیمان‌های فعلی مقایسه شد. همچنین همخوانی افزایه‌های مورداستفاده با دانه‌بندی مطلوب نیز بررسی شد. با اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه و با بهبود توزیع دانه‌بندی سیمان حفاری، میزان آب آزاد آن کاهش و استحکام تراکمی آن افزایش یافت که این امر موجب بهبود خواص ژئولوژیکی و بندش سیمان شده است.

به‌کار‌گیری آزمایشی انرژی خورشیدی در مناطق نفت‌خیزجنوب

به‌منظور بسترسازی و به‌کارگیری انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب، پروژه آزمایشی استفاده از انرژی خورشیدی در شهرک نفت اهواز اجرا شد. در این پروژه 20 عدد پایه چراغ خورشیدی در شهرک نفت نصب شده‌ است که منجر به صرفه‌جویی سالانه 3070 کیلووات ساعت در انرژی الکتریکی دریافتی از شبکه می‌شود. طراحی پایه چراغ‌ها توسط کارشناسان معاونت بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام گرفته که هر پایه چراغ دارای یک پانل خورشیدی به ظرفیت 45 وات، یک دستگاه شارژکنترلر، یک باتری به ظرفیت 40 آمپرساعت و یک لامپ 7 وات از نوع LED است.

اجرای 6 طرح پژوهشی ازدیاد برداشت از میادین نفتی

براساس تفاهم‌نامه امضا شده میان وزیر نفت و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مبنی بر همکاری دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور در اجرای پروژه‌های پژوهشی مرتبط با توسعه میادین، شرکت ملی نفت ایران 9 میدان نفتی را در فاز اول انتخاب و به دانشگاه‌ها معرفی کرده است که از این تعداد 6 میدان در حوزه عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب قرار دارد. بدون شک این مسئله بیانگر وجود پتانسیل مناسب در شرکت ملی مناطق نفت‌خیزجنوب برای اجرای طرح است. این میادین شامل اهواز، گچساران، کوپال، منصوری، کرنج و بی بی حکیمه است که به ترتیب ازسوی پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعت نفت، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشکده ازدیاد برداشت از مخازن اجرا خواهند شد.


  کد خبر : 580
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :